onsdag 12 mars 2008

Försova.

Jag läser just nu "Signal" av Stephen King och som alla vet är hans böcker..lite...skrämmande?
Detta gör att jag sover lite oroligt på nätterna. Kan man säga.
Imorse vaknade jag 1 timme och 10 minuter efter att väckarklockan hade ringt.
Men jag orkade inte bry mig riktigt utan tog mig upp och gjorde det jag skulle och gav mig iväg. Eftersom att jag inte stressade, stressade inte barnen heller, de gjorde vad de skulle (kanske något snabbare än vanligt) och för detta belönades de med extra klistermärken på belöningstavlan.
Ja just det, vi arbetar just nu med uppmaningar, belöningstavlor, ignorering och berömmande. Allt enligt Webster-Stratton modellen som faktiskt är sjukt bra och det funkar!
Alla borde få gå den kursen. Innan barnen kommer så att man slipper sabba de första åren.
Det bygger på sunt förnuft och det mesta är fantastiskt logiskt men just logisk brukar inte vara ledordet när man har ännu en tjafs/gräl/surande dag med barnen.

Inga kommentarer: