onsdag 19 mars 2008

Okunskap

Det finns en okunskap om AD/HD som förvånar mig. Vi ser till att vara uppdaterade med den nya tekniken inom mobiler, TV, stereo och varför inte, tvättmaskiner.
Men en "åkomma" som så många lider av, det orkar vi inte sätta oss in i, förrens den drabbar oss själva eller någon i vår närhet.

I söndags bänkade jag och tjejerna oss framför Parlamentet bara för att se om Björn Gustavsson skulle vara med. Tjejerna har aldrig sett Parlamentet och de var nyfikna. efter ett par minuter började de undra, vad ska de göra egentligen?
Och det är ju just det, de gör inte så mycket där, de sitter mest och tjabblar, mest om vuxensaker.
Ok, eftersom att Björn nu inte var med, var vi på väg att stänga av men då.
Det var en ny tjomme med, en småfet kille med sjukt ofräsch skägg. Han som leder det hela ställde frågan:
Nu ska det bli svårare för de med DAMP och AD/HD att ta körkort, hur ställer ni er till det?

Där hajar jag till, men jag hinner liksom inte agera för just då, börjar den tjocke spy ur sig att
jamen vad fan, vadå, ska de med AD/HD ha körkort, det funkar ju inte, vadå liksom, de svänger ju inte när vägen svänger, de svänger ju när de får en impuls att svänga, ha ha ha, vadå, ska vi ha en massa cp skadade som kör omkring hejvilt på vägarna? Ha ha ha ha....

Mellan ställer sig upp, jag stänger snabbt av tv:n. Mellan väser fram; den där gubbjäveln ska inte kalla mig cp skadad!

Jag försöker reparera, förklara. Det är ett dumt vuxenprogram, de skämtar sådär bara för att de inte vet, de kan ingenting, vi vet, vi kan, det där var larvigt, sjukt, dumt gjort/sagt.
Det är en kuvad mellan som går och lägger sig, en sårad Mellan. Det skär så förbannat i mitt hjärta över att hon alltid kommer att få sånt här från olika håll i samhället, för tyvärr, så är det inte många som verkligen vet vad AD/HD är och vad det innebär.

Inte blir det bättre av att svärförädrarna uttalar sig om att vi har fått Mellans AD/HD utredd och godkänd av försäkringsbolaget, de säger
är det så bra, att det finns i hennes papper, hon kommer att få svårigheter i sitt liv på grund av det, hon kan aldrig bli av med det...

WTF? Skäms vi? Är AD/HD en skämselsjukdom som typ klamydia? Skulle inte tro det. Skulle snarare tro att just det att Mellan fått en diagnos kommer att underlätta sjukt mycket i hennes liv, för hon kommer att få stöd och hjälp som ett barn utan diagnos aldrig ser röken av.
Varför denna önskan att sopa under mattan, gömma undan, inte låtsas om?

Nu jävlar ska jag trycka upp en t-shirt där det står
AD/HD och stolt
eller
Jag har AD/HD, vad kan du skylla på?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå där! Lite mycket nu eller...saknar våra samtal när vi åker i bilen till och från jobbet, vi hann liksom ventilera där.
Men nu har jag tagit mig tid att ringa ikväll men tut tut tut det är såå upptaget hemma hos er, får prova mobilen ist. Har jag inte alltid sagt att Parlamentet är ett skitprogram? Fan vad arg och ledsen jag blir när jag hör vad dom har sagt, håller med dig, hur förklarar man för barnen när dom bara spyr ut saker som verkilgen sårar? För det är ju det som vi säger till våra barn hela tiden :att man inte ska säga saker som gör andra ledsna, och framför allt inte kalla någon för cp eller dyl.
Och hon som bara trodde att hon skulle få se ett humorprogram, stackars...
Men en sak är säkert, Tryck upp en tröja till mig också! Jag ska bära den med stolthet!
P&K J

Vanliga mamman sa...

Ha ha, t-shirt on the way! Vi kan skapa en klubb! Ja, det blev en besvikelse men också en bra diskussion och det är aldrig fel, hon kommer att vara så förberedd tjejen, mer än vissa nånsin blir. Saknar våra samtal oxå vi måste ta upp dem igen!!!! P&K