torsdag 17 juni 2010

Sol och dusch....

Måndagen var solig. Första dagen på barnens sommarlov. Det här är första sommaren alla 3 är ensamma hemma och det gick ungefär som väntat. Mellan blir rörig, inga tider att passa, glömde sin medicin. Lilla ringer på förmiddagen och är ledsen. Känns tungt att Stora och Lilla blir utsatta för Mellan (för det är just det dom blir) under deras ledighet.

Jag chansade och frågade mina chefer om jag kan jobba på kontoret på fm och hemifrån på em fram till semestern och fick ett ja! Så underbart! Åker till jobbet så jag är där vid 7 och sen hemåt vid 1130. Då blir det inte så många timmar som Mellan blir själv och de andra får släppa på ansvaret att jämka med henne. Vi vet ju att det tar några veckor innan hon landar i ledighet, strukturen i skolan är hennes livlina, att släppas fri är inte alltid det bästa.

På kvällen var jag och Lilla i stallet. Bounty är fortfarande halt och står inne på nätterna pga det kraftiga betet. Inte det bästa alternativet, han skulle behöva gå ute dygnet runt för att röra på sig, blir fruktansvärt stel av att stå inne. Vi tog en skrittur Lilla och jag, jag på Byr som skötte sig galant. Han börjar bli riktigt sommarrund nu Byr och behöver hållas igång. Bounty tog självmant lite trav och vi lät honom hållas.

Tisdagen var ännu soligare. Jag och Lilla ner till stallet, löslongerade Byr, han var så himla duktig! Fin trav i båda varven och fina byten mellan trav-galopp. Löslongerade även Bounty, haltar i vä varvet men efter en stund mjuknade han upp och bjöd på fin trav-galopp och snygga vändningar.

Onsdagen tog jag och J itu med smutsiga hästar. Zalea har eksem i man och svans och Leiknir och Byr var allmänt smutsiga. Hade laddat för en riktig fight med Byr med tanke på hur duschningen gick förra sommaren, då ställde han sig och höll på att slå runt. Den här gången tänkte vi till lite längre. Att spänna fast dem utanför stallet i en trång gång är inget alternativ. Då hästar i klaustrofobiska tror jag mer på att låta dem röra sig om det är obehagligt. Så vi tog alla 3 och gick upp till J's gräsmatta. Vi började med Zalea. Hon snurrade runt lite men gav sig ganska lätt och lät oss duscha och schamponera henne. Därefter var det Byrs tur. Han tyckte det var mycket obehagligt men vi lät honom bekanta sig emd slangen först och sedan vatten + slang. Lite snurr men sen gav ghan med sig och stod still. Leiknir var inte alls med på noterna, vi missade att låta honom bekanta sig emd slangen först utan började direkt med vattnet. Det ville han inte vara med på. Han sprang runt och kastade sig iväg så jag släpades efter i longerlinan. Han blir så satans stark när han verkligen vill. Till slut lugnade han ner sig, så fort han stannade fick han slak lina och mycket beröm och han märkte nog att det var jobbigare att springa runt än att stå still. Mycket schampoo på dem pållarna, de blev sååå fina men Byr valde att ta en lerinpackning när han var klar. Ja ja, inte mycket att göra åt, han blev kanonfin i manen iallafall, där var han rejält smutsig. efter duschen tog vi alla tre och gick runt sjön i rask takt. Det var så härligt, hästarna var pigga och raska, solen sken och eftersom inte ungarna var med gick jag och J i våra egna tankar och funderingar.
Jag stupade i säng efteråt, tog oss ca 4½ timme att göra allt detta, snacka om att man var tung i huvudet!

Ikväll ska vi hälsa på en duktig islandstjej i Mölnbo och se hur hennes hagar ser ut. Därefter hoppas jag på en trevlig ridtur med J, kanske även Lilla hakar på. Byr i schampoo :)

Inga kommentarer: