tisdag 17 november 2009

Stall på måndagskvällen.

Lilla ville ju så gärna rida Bounty igår så det var bara att hasta till stallet när jag kom hem. Vi sadlade Bounty och tog även med Byr, han ledde jag i grimskaft, bra med mörkerträning. Lilla och jag hade pannlampor, tog en runda upp i samhället och tillbaka, funkade finfint. Bounty var alert men inte nervös, han är så trygg den hästen!

När vi hade kommit tillbaka släppte vi ut hästarna och gav dem även mat vid ena sidan på hagen, Byr och 2 hästar till ställde sig genast för att äta. Lilla och jag gick in i stallet så Lilla kunde byta om så skulle vi åka hem. Plötsligt hör vi ett DUNDER, lät som om 10 hästar sprang uppe på höskullen, helt otroligt dån! Lilla blev rädd men jag behöll lugnet (på utsidan iallafall) och sa att de andra hästarna hade väl sett att det fanns mat och rusat dit då kan det bli lite tjurigt och de tjafsar lite. När vi går till bilen går vi dit och kollar, maten ligger kvar men inga hästar. Det är ganska mörkt där vi fodrat dem, en lampa lyser över gödselstacken men vi ser snart hästarna komma tillbaka i mörkret. Trams sa jag till Lilla och vi är på väg att vända och gå till bilen. Bara det att hästen som kommer gående mot oss ur mörkret inte stannar och då inser jag att det inte finns något staket som kan stoppa dom!
Antagligen har någon av dem gått emot elstaketet, fått panik och på något sätt trasslat in sig i linorna, knäckt ALLA stolparna och rivit ellinor typ 50 meter! Så ena sidan av hagen är helt borta! Inte så konstigt att det dånade!
Det blev till att ringa in folk som kunde komma och hjälpa oss stänga av strömmen (vi kunde ju inte gå ifrån eftersom de då hade fri utpassering) och sen fick vi slå ner nya stolpar och dra nya linor.
*PUST*
Lilla och jag var hemma 20:20 tiden, som tur var hade jag beordrat Stora att göra middag, vi var vrålhungriga. Vilket äventyr det blev av en vanlig måndagskväll i stallet.
Livet är en fest. När man har häst.

Inga kommentarer: