onsdag 22 april 2009

Feminist?

Är jag feminist? Hur vet man att man är det?
Slår man upp ordet feminist får man svaret:

Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen, enligt Svenska Akademiens ordlista (2006).[1] Vissa av rörelsens rötter kan spåras till 1700-talet och har sedan dess funnits i en rad olika gestalter. Ordet feminist var ursprungligen ett nedsättande uttryck för att beskriva kvinnor som inte anpassat sitt beteende till rådande könsnormer[2]. Benämningen togs dock över av kvinnorörelsen vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892.[3] Från ursprunget i upplysningstidens frihetstankar och den franska revolutionen har feminismen vuxit till att idag bli en betydande intellektuell och politisk kraft.[

Ok, det var ju inte så komplicerat. Fast, ändå. Jag personligen vill ju att även männen ska vara fullt ekonomiskt, socialt och politiskt jämställd med kvinnan. Feminist är det för kvinnan. Men om man då är för båda? Nu vart det krångligt. Det finns tydligen 2 riktningar inom feminism varav den ena har ca 10 undergrupper. Häpp!

Om man inte är feminist, vad är man då?

Helt ärligt, jag fattar inte grejen? Om man som kvinna anser sig vara felfördelat på något sätt i samhället eller hemma, gör något åt det då!

Alltså, jag kom in i värsta tankesnurren här men så blev det lunchdags på jobbet och jag klickade post utan att jag hade tänkt klart och nu är jag så mätt att jag inte orkar tänka mer på det här.

Inga kommentarer: