torsdag 30 april 2009

Dags för röntgen.

Så fyllde då Plura 1 år igår, hurra hurra hurra hurra.
Han fick rester från middagen, lammentrecote, mums mums tyckte han. Men det bästa med födelsedagen, enligt Plura, var att han fick träffa sin prinsessa Saga på kvällen.

Idag hade vi bokat tid hos eminenta Veterinärboden i Åkers Styckebruk för höftledsröntgen och vaccinering. Jag har ju ingen erfarenhet alls av sånt här och ville verkligen att Plura skulle få en trevlig upplevelse och inte bli skrämd för vem vet, man kanske behöver åka många gånger till doktorn. Satt och jobbade hemma på morgonen, tänkte åka vid 0800 för att ha god tid att åka dit, med tanke på mitt lokalsinne så vet man aldrig var man hamnar, bra att ha lite marginal.

Tio i åtta ska jag ta fram registreringspapprena som jag bestämdhet visste var de var. Men där var de inte. Panik. Ringde J men hon hade dem inte. Leta, leta leta medans Plura sprang brevid och jagade mig för nu var det visst nåt på gång verkade han tycka, men vad hade han ingen aning om men kul var det att jaga matte.

Klockan blev tio över åtta, vi skulle vara där nio så nu började jag svettas. Men så ringer J; jag har dom! och sen kastade vi oss i bilen och det här är ju det fina med Plura, för han bryr sig inte att jag är stressad, han bara kastar sig in i bilen, han skiter ju i var vi ska, huvudsaken är ju att han ska få följa med.

På vägen mot åkers är det vägarbeten och mycket grusig väg så hastigheten var låg men det var inget att göra, bara väsa lite svordomar och köra om när det gick.

Väl där mötte vi en trevlig tik i receptionen så Plura tyckte livet var riktigt trevligt! Vilken dag! Pia tog emot oss och ta mig fan om vi inte gick i paralell klass hela grundskolan, så kul att se henne! Vi hade massor att prata om, skolan, barn, hundar osv men Plura fick snabbt väga sig (22 kilo!) och sen in på röntgen rummet. Plura tycker fortfarande att livet är naaajs och hälsar glatt på både Pia och Mårten (veterinären). Pia ger honom snabbt en spruta och efter en stund vill Plura vila. Jääättetjött sa han och la sig ner för att sedan inte resa sig upp.

Själva röntgen gick kanonbra och vad de kan se visuellt är han felfri, både höfter och armbågar! Nu håller vi tummarna att SKK bedömer samma sak, deras ord gäller. Pia passade på att ta bort tandsten och tvätta snoppen när han ändå var sövd och vi hann prata jaktträning (vilket hon rekommenderar eftersom Plura är sjukligt manisk på att jaga fåglar) men även hundar i allmänhet hann vi prata om. Supertrevligt!

Så fick Plura en uppvakningsspruta och det tog någon minut så reste han sig och lommade ut. Inte alls lika tjenis med allt, mer slött betraktande.
Vad fasiken, jag kom in på fest å sen bara... jag vet inte vad som hände!
Typ så.

Hemresan gick bra, han traskade in på altanen och la sig i skuggan och vad jag vet, ligger han där än.
All in all, vilket trevligt veterinärbesök! Första gången och allt!

Ikväll är det grillning hos Nilssons och se på brasa vid Berga sjön, vädret ser ut att bli bra, vinet står på kylning och extra ledighet framför oss. Life is good.

Ha en bra Valborg och grattis knugen, du fyller ju idag.

Inga kommentarer: