tisdag 5 maj 2009

Sköna Maj.

Det har varit och är helt underbart med vädret. Varma soliga dagar med halvnakna barn som är ute, ute, ute och en kropp med solvarm hud, grillat kött och halloumi, risotto och ljuvligt rödvin. Alla dagar bakas ihop på ett trevligt sätt och allt blir en enda lång ledighet.

Fredagen innebar lätt städning, med hjälp av fina maken gick det som en dans. Hämtade svärisarna hund Vera på fm, hon var glad och gladast var Plura som genast satte igång att träna påsättning på hög nivå. Han fick hållas ett tag tills Vera tog över och inte riktigt slutade. Under hela helgen. Söndagen var Plura helt slut efter att ha lekt doktor i 3 dagar och vi fick till slut säga till på skarpen när han lurade upp Saga i skogen och vi såg genom grenarna hur han försökte leka doktor.

Vi demonstrerade inte på 1 maj utan slappade hemmavid i solen och det är ju gott nog. Maken befinner sig fortfarande i sin lust-att-laga-mat-fas så han bjöd på bruschetta från grillen och öl/honumgs marinerad fläskfilé. Risotton gjorde jag och som vanligt hann jag äta både 2 och 3 slevar innan maten var färdig (älska risotto!). Vi tog gin & tonic innan maten och ljuvligt rödvin till och efteråt rullade vi ut på altanen igen och grillade marschmallows. Tjocka, trinda och övergödda små grisar var vi. Mmmmm. Sen la vi några timmar på att lära tjejerna spela poker och Lilla tog storslam och Mellan blev sur.

Lördagen hade jag lovat bort mig på turridning och det var alldeles underbart, 2 timmar tur ledde jag med ett par som var superduktiga så det blev mycket galopp och finfina töltsträckor. Solen gassade men det var skönt i skogen och sheisse! vad jag har saknat hästarna! På eftermiddagen åkte vi till svågern för att hämta lillkusinerna och passade på att titta på valparna som är så fina att man lätt kan stoppa en innanför tröjan och åka hem bums! Vi var barnvakt till ca 2130 och allt gick så bra men jag känner verkligen att jag har gjort mitt i småbarnsträsket. Ge mig nyfödda ljuvliga små bebbar men lås in er gående, trilskande, kladdande små troll.
Been there done that.

Som vanligt kom söndagen efter lördagen och tjejerna hade hemmamatch mot oxelösund som de spelade oavgjort mot efter starka insatser i backlinjen! Så glad, de har inte vunnit mot dem tidigare så de var supernöjda. Så var det fika hos mormor och sedan hamburgergrillning hos Nilssons på kvällen med efterföljande Wipeout på TV:n, maken spelade golf på eftermiddagen och innebandy på kvällen. När man ser det så här är vi ju en sjujäkla aktiv familj måste jag säga.

Och igår tog jag tidigt plan till Luleå och sedan bil till Kalix för att hälsa på hos vår telefonväxel som inte har fungerat så bra men nu har vi utbildat dom och vi hade sol hela dagen och det var ödsligt och vackert så in i själen i Kalix med islossning och karga slätter och sen var den dagen slut.

Nu är det tisdag och jag har arslet fullt med jobb men längtar till lördagen för då har jag 2 turridningar på lördagen och det är inte fy skam.
Ja fy fan vad tiden går fort och knappt hinner man med men jag antar att det här är livet.
Puss på er.

2 kommentarer:

Men hallon..... sa...

Det är allstå bäst att utnyttja dig nu i början innan små knoddarna börjar gå? =)

Saknar er!

Vanliga mamman sa...

Jajjamensan! Sen försvinner jag när de börjar bli rörliga MEN kommer tillbaka runt 6 års åldern och finns på heltid från tonåren :) Vi saknar er massormassormassor och hoppas hoppas på bebbar snart! Kram kram!