tisdag 16 oktober 2007

Skillnad på stön och skrik.

De fick 4 år fängelse och böter, herrarna från Stureplan.
Den ena av dem har suttit häktad 2 gånger på ett halvår, misstänkt för våldtäkt.
Ringer det ingen klocka här?
Alla människor runt om dessa 2 herrar, hur tänker ni? Tror ni helt blåögt på att tjejerna ljuger? Varför reagerar ingen? En gång är ingen gång, två gånger är en gongong.
Hade jag en polare som hamnade i den situationen skulle jag släpa med personen till psyk, för riktigt normal kan man inte vara.
Förlåt, man ska inte döma. Men i min värld njuter man inte av att göra någon illa. Man tänder inte på att förnedra någon annan fysiskt eller psykiskt. Man får inte stånd av att köra upp en tv-kontroll i rumpan på en tjej som skriker av smärta.

Kan vi se en liten koppling till Rödeby mordet på 15 åringen och Kungsholms mordet?
Kan vi se en koppling i att det rör sig om killar, i grupp?
Kan vi se en koppling i att gränserna suddas ut i all snabbare takt i vad som är manligt och modigt?

Jag har en son och två döttrar. Att hamna i en liknande situation med någon av dem, på endera sidan, är katastrof läge. inte bara för dem utan för alla inblandade.
Men hur berättar jag på bästa sätt för sonen, att modighet inte beräknas av en åsidosatt ensamsjäl som egentligen bara vill bli sedd utan att modighet bestäms av hans egen person? Hur berättar jag för honom att det värsta är inte att vara en fegis och inte haka på utan det värsta är att inte stoppa sig själv?

Och döttrarna, hur fan ska jag få dem att inse, att hänga på de "stora killarna" inte är det ultimata här i livet, att "vara med" inte är höjdpunkten.

Jag har mååånga lååånga år med tjatande framför mig, men fan, jag tar dem.
Någon gav ju upp på de här 3 inblandade och kolla hur det gick för dom.

Inga kommentarer: