måndag 16 juni 2008

Enkät från någonstans till mig själv.

1. Hur länge har du bloggat?
Den allra första bloggen startade jag 2004 men fick lägga ner p.g.a. påtryckningar från jobbet. Något jag ångrar att jag gick med på än idag. Den här startade jag..eh....typ hösten 2007.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Kul läsning men ingen livsnödvändighet.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Silverfisken. Alltid.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Inget speciellt, skrev dagbok i ganska många år och vet att vissa dagar har man tusen saker att skriva om, vissa dagar är man alldeles tom.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? Inte många, 2-3 stycken kanske. Schulmans såklart.


6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar? Inga ämnesbloggar, blir så trist och enformigt.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker omf Ha ha ha, vi kan ju ta Katrin Schulman, hon och jag lever ju helt skilda liv!

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om? Nja, har inte hittat någon än ;) Det är inte så lätt att vara vanlig som somliga tror...

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Inte alla vet det och de som vet ger sällan respons så jag antar att det är ok...

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Tror det. Som sagt har de allihop gått med i tysta klubben...

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden? Nej, gränsen finns där, benhårt. Jag är inte så tuff som somliga tror och har problem med att vara öppen med vissa saker fast sen finns det andra saker som jag blottar skoningslöst.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför? Min ekonomi och mitt sexliv. Ingen annan än jag och den jag delar respektive ämnen med har med det att göra. Min man alltså. Men om ni undrar är det stabilt på alla fronter. :)

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du? Ganska mycket. som 36 årig morsa får man inte så värst med bekräftelse, det finns andra i ens närhet som suger åt sig den. Typ tonåring eller barn med AD/HD eller nåt annat. Så ja, visst är det ett bevis för att jag finns.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Nej, du får bara veta vad bloggaren valt att lägga ut och det kan vara 2% personlighet.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Nix, jag håller inte på med låtsaskompisar. De jag umgås med är real life människor.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Ja, absolut. Men det är mer skadligt att loosa sin mobil där man förvarar kinky sex filmer med sig själv. Allt är relativt.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta? Nä, inte sårad, men förbannad. Man har skrivit ett pissigt svar men sen rinner det av en. Har lärt mig att det är så många som skyddar sig bakom skrivandet, aldrig att det tar en fajt fejs 2 fejs.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Nja, diffust. Ångra mig är inget jag ägnar mig åt. Gjort är gjort.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Tar för mycket tid.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? Jadå, skrivlust är inget man blir av med.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? Glasklart att det påverkar vår kultur. Det är ingen fluga om man säger så.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? En nödvändig ventil men också en minnesbank som jag hoppas komemr finnas kvar.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig? Oj, massor, fått tips på musik och böcker som jag aldrig hade hittat annars, fått en trygghet i att man inte är ensam med problem och hur illa det än är, finns det alltid någon som har det sämre ;)

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Ingen. Jag orkar ändå inte läsa deras svar. Så hemsk är jag. Nu måste jag göra falukorsgryta med pepparrot.

1 kommentar:

Anonym sa...

vad är detta? ingen arg kommentar tillbaka? :) vad bra.