torsdag 12 juni 2008

Städa

Det behövs städas hemma hos mig. Ganska akut faktiskt för hantverkarna har varit hos oss i flera dagar och fixat badrum och svägerskan och sambo kommer på lördag och ska bo hos oss.
Städa får mig att tänka på när jag sommarjobbade som lokalvårdare i 8:an. Jag städade bland annat på socialkontoret i kommunen där jag bodde. Det var sommar och sol och kontoret var tomt. Där gick jag och trallade och vispade med min golvmopp. Hoppas ingen hade dammallergi för det vart inte mycket damma av.
En dag kom jag in på ett kontor där de hade lagt en massa dokument på skrivbordet. Jag rafsade ihop dem i en hög för att kunna torka av och då faller min blick på första pappret.
Som är en social utredning.
Om min granne.
Dåligt, solcialkontoret, jävligt dåligt.
Det var en lång sommar och jag började röka ordentligt, den sommaren.

Inga kommentarer: