torsdag 21 augusti 2008

Svar på tal

God morgon blogger lovers! Vilken härlig dag, iallafall just nu när Mellan äntligen har kommit iväg till skolan efter 78 vredesutbrott eftersom att hon hatar jeans men måste ha det idag då de har skogsdag. *puh* Det är inte helt lätt men till slut lyckas vi och hon traskar glatt, nåja, iväg. Sen tog jag en överaktiv Plura och gick runt sjön och nu sover han som en stock.
Så startar en ny dag på bloggen och jag ser att jag har fått en kommentar på mitt inlägg igår. Imorse tänkte jag faktiskt ta bort mitt arga inlägg men nej, bättre att ha det kvar som en påminnelse för mig själv att inte sänka ner mig på den nivån som dom befinner sig på.
Så hade jag fått en kommentar av en av dem och egentligen borde jag inte men jag har ju så svårt att låta bli.
Jag har över lag svårt att låta bli när människor provocerar, oavsett vad det gäller, det är ju såna som mig som får dom att överleva, provocerarna. Men allra mest har jag svårt att låta bli eftersom en av dem är en familjemedlem och man ska ju bete sig som folk mot såna men när man har gjort det i cirkus 10 år och ändå får goddag yxskaft tillbaka, nja, då slutar man liksom.
I alla fall, nu kan jag ju kanske lägga ner lite tid på att svara på angiies (2 ii där, jag lär mig!) kommentar, av ren snällhet, eftersom att jag på ALLVAR blir chockad över hur man kan ha en sån attityd när man är 22 (eller nåt) år.
Angiie sa...
Jag har bara några saker att tillägga, dock tänker jag inte vara elak mot dig eftersom jag inte känner dig.Jag vet att jag inte ska kommentera och ägna mig åt viktigare saker (som lösögonfransar och löshår!), men dina påhopp är så illariktade så jag bara måste.1. vem ska ta mig på allvar på krogen ? ska man inte ha kul där ? Tror DU på allvar att jag har rosa foffar på mig på arbetsintervjuer eller i skolan ?2. jag må vara en loser, men jag är en jävligt målinriktad loser och det jag gör nu, är bara ett tidsfördriv tills jag äntligen fixar ett jobb om några veckor.3. Tänker inte ens kommentera det där om Thomas, jag vet redan att jag är en bra mamma och att han stimuleras nog i sitt liv.4. Ps. tror dina skattepengar kommer läggas på något viktigare, jag ska HA ett jobb och så är det bara.5. Konstruktiv kritik är INTE när man säger, ska du ALLVARLIGT ha det där på dig ?Det är "du skulle passa bättre i" eller "den där stilen passar verkligen inte dig".Jag tänker dock ignorera dig totalt i fortsättningen och hoppas på att du får ett bra liv, för det kommer jag DEFINITIVT att ha.Ha en fortsatt bra dag./AngIIe med TVÅ I!

Mitt svar:
1) Självklart ska man ha kul på krogen. Nej, där ska man inte tas på allvar, där kan man flippa ur. Men det var inte frågan, frågan var vad man ville förmedla för bild när man går i dom kläderna. Det var min åsikt och den får ni båda två respektera. På samma sätt som jag får respektera att du vill klä dig så. På krogen. Jag hopaps verkligen inte att du klär dig så på interjuver.
2) Det där är bullshit. I Sverige finns det jobb om man VILL jobba. Problemet är att många unga tror att de kan välja och vraka. Du har ett barn att försörja, ta ett jävla städjobb eller vad som helst, bara du har en inkomst. Man kan inte vara kinkig. Kom nu inte och säg att du inte har utbildning eller inte kan, SKAFFA DIG DET DÅ! Det finns inga jävla ursäkter för att sitta hemma och slappa! Jag har jobbat som parkarbetare, städare, på konditori, barnflicka, telefonförsäljare bla bla bla. Det viktigaste är att jag har jobbat!
3) Whatever
4) Tyvärr, så talar statistiken emot dig. För när unga inte skaffar jobb, sitter de hemma och tids nog, kommer bostadsbidraget och/eller soc bidraget och det är mina pengar. Dessutom, att plugga "och bara ta studiestöd" är lik för bannat mina skattepengar. Vad är det för fel på att plugga och jobba samtidigt? Så tyvärr...
5) Jag har aldrig utgett mig från att ge konstruktiv kritik. Jag har i flera ÅR försökt hitta sätt att nå fram till personen ifråga med pushande, peppande, lirkande men hon vill inte bli nådd så är det bara. Outfiten jag kommenterade, gjorde jag med att fråga hur hon tänkte när hon väljer såna kläder inget annat. Allt annat har du lagt till! Jag VET av erfarenhet att hon surar så fort någon säger nåt hon inte vill höra, så är det bara. OCh vad jag VET, har jag spenderat mer tid runt henne i verkliga livet än vad du har, vad jag VET, har jag mer kontakt med hennes övriga familj som även de spenderar MYCKET tid med henne och vad jag VET, är jag inte så korkad att jag går på eller står ut med hennes jävla ömkande av sig själv. Det finns männsikor som har ett rent jävla helvete i sina liv, som biter ihop och klarar sig och hon bara gnäller och förpestar istället för att göra något vettigt.

Jag menar inte att vara elak, men jag är 36 år, skaffade barn när jag var 22 och har sen dess JOBBAT för att få en vettig tillvaro. Männsikor som bara drygar sig igenom livet, på andras bekostnad tål jag tyvärr inte. Det du inte verkar fatta, är att ingen vill anställa någon som har stora luckor i livet där de inte har gjort nåt.
Det här är egentligen två helt olika frågor. Men summan av kardemumman är:
- nej, jag tycker inte att den klädstilen är särskilt smickrande för en 22 åring, möjligtvis en 13 åring.
- nej, jag tål inte slackers som inte gör nåtmed sitt liv

Nu är det färdig kommenterat. Jag önskar alla ute i världen, en fantasstisk dag. Verkligen.

Inga kommentarer: