tisdag 24 februari 2009

Stress

Fantastiskt hur jag hela tiden letar mig in hit fast jag har dyng med jobb.
Iallafall...

Läste att Linda Skugge och Ebba Von Sydow krigar om vem som har rätten att kalla sig stressad. Linda menar att hon som har 3 barn och egna företag är MER stressad och MER LEGITIMT stressad än Ebba som inte alls har småbarn eller jobbar på samma sätt som Linda.

Vafalls, har man inte rätt till sin egen stress längre? Vart är vi på väg nudå? Ska vi utse en stressagent som analyserar om du som egen person har rätt att sätta din egen stresströskel eller om vi, som med mycket annat i Sverige detta lagomaland, ska ha en norm?

Oavsett om du har barn och familj och driver egna företag hemifrån eller är fast anställd i ett företag där du visserligen har många bollar i luften men kanske ingen familj som står och trampar och väntar och vill ha av din tid, så har man sin egen stress. Det finns inget som säger att det inte är riktig stress bara för att man inte har småbarn, inget som säger att man blir stressigare av att ha småbarn eller att ha många bollar i luften. Jag känner människor som har flera barn men inte stressar. Jag känner människor som inte har barn, inte har jobb, inte ens har egen lägenhet men som ändå stressar.

Alla priotiterar olika, alla lever sina liv olika. Det stora problemet blir när såna som Linda ger sig ut för att anklaga andra ATT INTE VETA VAD STRESS ÄR EFTERSOM ATT HON MINSANN BLIR STRESSAD AV DITTEN OCH DATTEN!
Alltså, när ska folket fatta? Linda är ingen levnadsguru, Linda Skugge bestämmer inte vad som är rätt eller fel, Linda är inte ALLVETANDE SKITHÖGEN, ok?

Linda har en absurd prioritering i sitt liv, I MINA ÖGON. Men om hon är lycklig att leva som hon gör fine, men det är HENNES VAL. Därför borde hon också hålla käften om att hon är stressad eftersom att hon själv har valt att leva sitt liv som hon gör.

Men ni andra, som Ebba Von Sydow, inte för att hon läser detta, men ändå.
Bestäm själva vad som är stressigt i era liv och försök sedan ta bort det, till den grad man kan. Man ska inte stressa om man inte behöver. Stress tar energi och ger ont i magen.
Sen måste du själv bestämma vad som stressar dig, ingen annan.

Själv blir jag stressad av rinnande kranar och överfull tvättkorg. Korkat, jag vet, men hanterbart, jag kan ju stänga av kranen och tvätta kläderna i korgen.
Många saker vi stressar över, kan vi inte påverka, så varför stressa?

Återigen, glöm nu inte,
Linda Skugge vet inte alltid vad som är bäst för svenska kvinnor, ok?
Det vi vi själva, ok?

Inga kommentarer: