torsdag 15 november 2007

ADHD

Ok gott folk, det här blir ett långt inlägg. Hoppa över det om du inte är iintresserad av vad ADHD är och hur det påverkar mig och min familj.
Först, ett klarläggande.
Kanske undrar någon av er hur jag kan hänga ut vår dotter här.
Vi tänker inte skämmas över vår dotter. Hon är en unik person. Vi älskar henne över allt annat och vill inget annat än hjälpa henne. Detta är ett forum för det.
JAG skulle skämmas om vi inte sökte hjälp, om vi skyfflade våra problem under mattan och ställde krav på att hon skulle fungera "som andra barn".
Vi säger inte åt en blind att se sig för.
Vi ber inte en döv att höra upp.
Vi kan inte begära att ett barn med ADHD "skärper sig", "håller sig i skinnet" eller "tänker sig för".
Vi som hennes föräldrar, har en förbannad plikt att erkänna det funktionshinder hon har och ge henne de rätta förutsättningarna att klara sin vardag och leva ett liv där hon kan känna sig stolt över sig själv och fungera så bra som möjligt i alla sociala situationer.
Eftersom att hon kommer bli statsminister en dag, måste vi se till att hon får rätt hjälp i skolan. He he...

Det finns en riksorganisation för bl.a. ADHD, nämligen ATtention. Där snor jag mycket skriven text om ADHD, bara för att ni ska få den rätta informationen. Sen kommer jag att lägga till egen text om hur vår Mellan tjej påverkas och hur just hennes beteende är.

Jag är ärlig. Var det ni med. Kommentarer tas gärna emot. Råd, tips, skäll och gnäll.
Men nu måste jag ha kaffe. Strax tillbaka.

Inga kommentarer: