onsdag 7 november 2007

Rädda världen

Jag fick ett sms med ett tydligt budskap:
Hej XXXX
Vi har brist på din blodgrupp. Kan du komma in och lämna blod idag?

Jag byter om till min tighta dräkt, den med ett B på magen, B som i blod. Jag har AB Rh neg, vilket betyder 2% av världen, någon av dem behöver mig just nu.
För säkerhets skull tar jag på mig mina natt glasögon, ifall detta blir ett långvarigt uppdrag.
I mitt eminenta fordon beger jag mig till sambandscentralen, trots att jag har lite information väljer jag att kasta mig huvudstupa in i uppdraget.
Så här är det att vara superhjälte, man hinner inte alltid ha alla korten i handen, ibland får de ligga kvar i plånboken och man får ta till armvecken.
Jag ankommer snart till centralen, trycker min tumme som bekräftelse på att jag är jag, blickar ut över lokalen och anmäler min ankomst.

De tappra fotsoldaterna ger mig genast en dryck (antagligen för att fylla på mitt vätskeförråd, uppdragen kräver ibland långvarig tjänst utan mat eller dryck). De visar mig vägen till mitt spaceship, där jag lägger mig på rygg, spänner fast min arm och sedan beger mig ut i sajberspejs.

Eller inte.
Jag var laddad, jag var där, jag var beredd.
DOM spräckte min åder och vägrade sticka i den andra armen för den ådern såg FÖR SKÖR ut.
Jag fick åka hem igen.
Någonstans i Sverige ligger någon och dör bara för att de inte fick min blodpåse.
Jävlars.

I ren trots vägrade jag ta emot en gåva.
Aj vill be bakk sa jag bara.
Typ på fredag.

Inga kommentarer: