torsdag 15 november 2007

Mera ADHD

Ok, lite info först.

Med neuropsykiatriska funktionshinder menar man svårigheter som har sin grund i hur hjärnan arbetar och fungerar. De ger sig till känna under barndomen och påverkar individens vardag i betydande grad. Gemensamma drag är inlärningsproblem och svårigheter i det sociala samspelet, men det råder stora variationer när det gäller graden av störning och hur den kommer till uttryck

De neuropsykiatriska diagnoserna är s.k. funktionsdiagnoser. Det betyder att diagnoserna bygger på kriterier som har som utgångspunkt hur individen fungerar inom vissa områden såsom t.ex. förmåga till uppmärksamhet, socialt samspel etc. Det är vetenskapligt framtagna kriterier. För att en person skall kunna sägas uppfylla kriterierna för en diagnos måste en utredning av ett specialistteam vara gjord.
Den neuropsykiatriska diagnosen säger ingenting om bakomliggande orsak till svårigheterna. Genom forskning vet vi idag en hel del om vad som kan ligga bakom, men det finns också mycket som återstår att ta reda på.


Det är vanligt att liknande svårigheter finns hos andra familjemedlemmar och släktingar. De behöver inte vara av exakt lika karaktär och de kan ha olika svårighetsgrad hos olika personer. Det betyder att det finns en genetisk (ärftlig) benägenhet för neuropsykiatriska svårigheter i vissa släkter.

Neuropsykiatriska funktionshinder orsakas inte av dålig uppväxtmiljö. En ogynnsam omgivning kan dock göra att svårigheterna förvärras. Det uppstår lätt negativa spiraler med relationsproblem och dålig självkänsla hos föräldrar och barn som följd. Men det fungerar också tvärtom. En bra miljö med förstående anhöriga, vänner, lärare, chefer och arbetskamrater, underlättar och minskar symtomen samt gör det lättare att leva med de problem som trots allt finns.

5% av alla skolbarn har ADHD, visste ni det?

Inga kommentarer: