måndag 11 februari 2008

Hopp.

I lördags var jag, Mellan och Lilla i badhuset.
Jag gillar inte badhus.
Man är vinter-blek-fet, med vinterpäls och saggig-2006 bikini.
Man är helgsvullen och vardags-slarvande plufsig.
Dessutom harj ag fått celluliter på armarna. Det suger verkligen. Jag kan acceptera celluliterna på låren men armarna, va fan! Då är ansiktet nära.

Iallafall. Mina barn vill dit, maken vill ligga hemma och vara trött och grinig och vanligtvis är det jag som har den rollen men just denna lördag, känner jag, att va fan, klart ungarna ska till badhuset.
Jag löste det med att inte titta i en enda spegel eller reflektion i något fönster. Jag tittade inte ens på mig själv när jag tvålade in mig i duschen.

Att vara med Mellan i ett badhus brukar vara en upplevelse. Hon älskar att bada. Simma gjorde hon när hon var 6 år, dyka likaså. Hon började träna teknikhopp för 1½ år sedan, gick 3 lektioner, var med i en tävling, kom 2:a. Ni fattar läget.
Allt i ett badhus skall göras samtidigt. Duscha, badta, hoppa, dyka, simma, vara i äventyrsbadet, åka rutschkana osv osv osv. Ni hajjar.

Nåja. man kan lugnt säga, att så är det inte nu.
Vi kommer dit, duschar och allt det där, kommer ut i badhuset, jag simmar några längder medans tjejerna hoppar från svikten.
Sen vill Mellan sitta i bubbelpoolen.
Så vi sitter där.
Sen går vi till äventyrsbadet, åker 2 omgångar i rutschkanan.
Sen vill Mellan sitta i bubbelpoolen.
Så vi sitter där.
När vi sitter där, plockar de bort avspärrningarna från 5ans hopptorn. Jag sneglar på Mellan. När vi var i Örebro hoppade hon från både 3an och 5an. det var för 2 år sedan. Mellan är helt ointresserad.
Då reser sig en liten, liten tjej brevid mig.
Jag tror jag går och hoppar från 5an
säger Lilla.
Hon ställer sig kavat i kön. Alla i bubbelpoolen börjar mumla, va! ska den där lilla tjejen...hon vågar säkert inte...hon kommer att banga...

Lilla går upp för den långa stegen, går längst ut på kanten
och hoppar. Utan att blinka.
Jag och Mellan gör high five och när Lilla kommer upp till ytan ställer jag mig i bubbelpoolen och vrålar
bra gjort Lilla! Hejja hejja!

Sen äter vi lunch. Badar lite till. sitter i bubbelpoolen. Bastar, Duschar. Åker hem.
Allt detta i ett lugnt, harmoniskt tempo.

Så kan det vara.

Inga kommentarer: