onsdag 20 februari 2008

SFI

Nu kommer jag nog få en massa konstiga folk på min sida som söker på SFI men hamnar här, egentligen borde jag inte bry mitt söta (värkande) huvud men det är ju FANTASTISKT att vi äntligen sätter ner foten angående hur länge man får plugga på SFI som betyder Svenska För Invandrare för er som inte fattar det.
Alltså, gott folk.
Om man kommer till Sverige och söker asyl så måste man ju vara införstådd med att man ska lära sig språket, skaffa jobb, försörja sig, betala sina räkningar och inte begå brott.
För det kan väl inte vara så att man tror att man kan
- hänga på dagskola i flera år och få pengar utan att vare sig prestera eller ta examen
- få bostad och el och telefon betalat av svenska staten, varje månad, dag ut och dag in
- bli uttråkad och börja begå brott bara för skojs skull för om man skulle råka åka fast och hamna i fängelse så är det naaajs, med tv på rummet och fräsch mat och gym och porrtidningar och kanske en liten juristexamen på det, eller varför inte läkare det verkar vara trendigt just nu och man sitter ju inte heeela tiden, man kommer ju ut efter halva...
- ta hit resten av sin lilla släkt så att de kan leva likadant

Det är väl inte så vi har marknadsfört Sverige ute i världen? Så funkar det ju inte. Eller?
Min kompis J har en syster som flyttade till USA för 8 år sedan. Kan J ta sin fru, också J, deras barn och hundar och flytta dit, få lite cash och en lägenhet, lite plugga, lite soft, sätta barnen i skolan och gå till doktorn och få hostmedicin, kanske lite praktik för frugan på nån najs lite klädboutique? Jag menar, syrran bor ju där, så han har väl rätt att också flytta dit?
Nähe, inte det.

Kom inte å ge mig en massa skit om att det är krig och fan å hans moster jag VET att det är krig. Kom hit och skydda er, welcome welcome, men bidra för fan till systemet. När kriget har lagt sig i ert land och återigen välkomnar er tillbaka, packa er väska och åk hem. Utan bidrag för resa och boende i ERT land (idag gör alltså Sverige så, att vi skickar med pengar så att de ska kunna starta upp igen, i sina hemland..) Och är det så att ni finner det najs och behagligt och vill stanna, följ reglerna. Dvs, lär er språket fort som fan, skaffa ett jobb, följ våra lagar och håll efter era ungar så att de värdesätter att de får bo i just Sverige, engagera er i skola och dagis.
Ska det vara så jävla svårt?
Fy fan, nu blev huvudvärken värre....

Inga kommentarer: