torsdag 12 mars 2009

Hjärnblödning

Vi har kommit till det stora vägskälet att Mellan får gå hem direkt efter skolan vid 1400, vänligen passera fritids liksom. Hon är så nöjd så nöjd och jag är tyst, ger henne inte idéer som använd inte spisen eller ugnen, tänd inga ljus, öppna inte fönstret på övervåningen, busring inte, gör inga äckliga nya recept...
Lilla har velat vara kvar på fritids, gillar inte att vara hemma utan vuxna, det kan ju komma män med pistoler som säger du där! du din snorunge!
Fast i veckan så hakar hon på ändå, ringer mig på mobilen, säger att hon har lite ont i huvudet, att hon halkat på badhuset idag, hon låter lite disträ så där, som att det var inget allvarligt och jag råder henne att lägga sig på soffan och ta det lugnt. Efter en timme eller så får jag ett sms där hon skriver att hon mår illa och det blixtrar till hjärnskakning i bakhuvudet på mig så Maken får hasta sig hem och mycket riktigt där ligger Lilla med bula i huvudet, lite blek och mycket illamående. Vi språkar med Vårdguiden och tittar på pupillerna, nej det är inte olika stora, Lilla äter middag och behåller den, får en alvedon och stränga regler om att inte titta på TV eller läsa men de bryts när Bygglov börjar, SOM hon älskar detta Bygglov vår Lilla.
- Mamma, visst har jag haft en hjärnblödning va?
- Inte riktigt, tyst nu, nu ska de blåsa glas på Bygglov.

Inga kommentarer: