fredag 27 mars 2009

Infekterad.

Jag känner mig infekterad, zappar runt på bloggar av människor med ångest, sjukdomar, misär och ovilja att leva. Har man rätt att ta sitt liv? Begå självmord? Funderar, har inget svar, egentligen, men ändå.

En tonåring som inte har levt, har den rätt att ta sitt liv och säga att jag vill inte leva? Hur kan den veta det när man inte har levt? Hur kan man vid tidiga år bedöma att det inte är värt det?
Om man då är äldre, kanske 30-40 år, kan man bedöma det då? Ja egentligen, men om har satt barn till världen har man ett ansvar, för alltid, oavsett hur jävligt det är. Man har ett ansvar att finnas där, som vuxen, som förälder, som medmänniska. Men barnen då, de har ju inte valt att bli satta till världen, kan de då säga; jag vill inte leva, jag har inte valt detta?
Enligt mig så har vi alla en mening, ett syfte, på något sätt. Jag väljer att se det som att vi har fått en chans att leva, ett erbjudande, det är vårt ansvar att förvalta den chansen, ge det en chans, prova. Men de som då får ångest av att leva, har de rätt att avsluta? Återigen, har man gett livet en chans när man bara är 14 år? Eller 20? Har man levt livet till fullo då?
Jag förstår den dödsdömde cancersjuke som vill avsluta när man själv vill och inte när sjukdomen bestämmer att nu är det dags. Men för den som inte har en dödsdom, vad finns det för något som är så definitivt?
Ångest och depression är inget vi väljer men någonstans måste vi välja att leva.
Helt ärligt, om man sedan vid 30-40 års ålder fortfarande känner samma sak och man inte har satt barn till världen, då är det nog upp till var och en.
Jag skulle bli förkrossad om någon av mina barn valde att ta sitt liv vid den åldern men ändå, det är inte mitt beslut. Det är rent egoistiskt av mig att vilja ha kvar någon som inte vill vara kvar.

Jaha, det här var ju ett mysigt sätt att avsluta veckan på, må jag säga. Jag överträffar mig själv ibland. Det kan bero på att himlen är mörk utanför, det vankas snö (bajs) ochj ag är innerligt trött.
Oavsett vad ni väljer, ha en fin helg. Ta hand om er.

Inga kommentarer: