måndag 30 mars 2009

Vård.

Eftersom att jag bor där jag bor, har jag tillhört Järna Vårdcentral.
Det är ett skämt och ett spelande, gamblande med folks liv, att ha dem knutna till den vårdcentralen. Det är vårdcentralen som gud glömde, av alldeles för många anledningar. Jag skulle kunna sitta en hel dag och berätta vad vi har utstått, vad vår släkt, våra vänner och andra lösa bekanta har utstått på den vårdcentralen.

När man kommer in där och träffar någon man känner, skäms man. Båda två alltså. Oavsett anledning till att man är där. För båda vet att här sitter jag och mår dåligt och jag kommer inte att få träffa en läkare som talar svenska eller som förstår när jag försöker förklara och jag kommer sitta här lik förbannat om två veckor med än mer feber, ännu mer ont och de kommer ändå inte vilja ta prover.

Om det nångång dyker upp en läkare med adekvat utbildning som dessutom har empati och sunt förnuft så blir han aldrig långvarig.
Nu kan man ju tycka att vi som är så friska borde ju inte bry oss, vi är ju sällan där, nä, men ändå, NÄR vi är där vill vi ha rätt vård.

Så öppnades Hälsokällan och vi skrev över oss snabbt som attan och DÄR fanns det resurser, där fanns det duktiga människor som gjorde det de skulle, nämligen ge rätt vård.
Men nu konkar de, Hälsokällan, för få patienter skriver över sig, de sitter fortfarande i väntrummet på Järna vårdcentral och fattar inte att något bättre väntar alldeles om hörnet och det är för JÄVLIGT om vi ska tvingas tillhöra Järna igen, det går bara inte.
Så nu letar jag vårdcentraler på nätet.
Jag blir så trött på det här, ett typiskt exempel på en instans som inte funkar, folka klagar men när lösningen kommer så BYTER de inte! De är hellre kvar hos en dålig vårdcentral än tar risken att prova en ny. Makalös svensk dumhet.

Inga kommentarer: