måndag 28 januari 2008

Annat än planerat.

För övrigt kan jag tillägga att ibland blir inte helgerna alls vad man tänkt sig. Men det går lika bra, det blir som det blir, bra men annorlunda.
Som att Mellans kompis som kom på pizzabakande-mys framför Let's dance-sova över- kväll i fredags men i sista stund beslöt sig att åka hem.
Som att Lilla skulle på ovanstående samma hos bästa bästa men den bästa däckade i hosta och feber så Lilla blev hemkörd kl 23.
Som att de, Lilla & Mellan, kryper ner med mig då maken är borta hela fredagsnatten, i min säng, jag som brukar njuta av de tillfällen jag får sova själv eftersom jag är en sova-själv-sovare. Där ligger jag med ben och armar, hår och andedräkt och sov som en liten gris. Så skönt sover jag att jag försover mig på lördagsmorgonen, ville skulle ju in till stan, Lilla skulle klippa, vi skulle shoppa, vi skulle fika. Men det går det med. Bara annorlunda.
Som att vi blev med liten kusin, 2½ år, lördag em och kväll. Och natt. Som att jag kanske har glömt hur mycket så små grymtar och gruffar i drömmens värld på nätterna och väcker och bökar och har sig. Sen vaknar de så tidigt som 0610 och jag var CHOCKSKADAD, mina barn har inte vaknat så tidigt på helgerna på måååånga år. Men satan, man blir så effektiv! Man plockar, läser alla morgontidningar, tömmer diskmaskin, viker tvätt, lastar in ny tvätt och klockan är bara 08:30 på söndagsmorgonen!
Som att jag där och då inser att vi lever lyxliv med våra stora, fina barn, att vi kom ur småbarnsträsket helskinnade, med mindre blessyrer och att jag vill gärna vara kvar där, inte träska ner mig för we have been there, and done that, och det är inte alls så kul som alla får det att låta, man går på knäna, har ont i magen av sömnbrist, ligger alltid efter, har aldrig ordning och reda utan allt handlar om att släcka gräsbränder som uppstår, ok, jag hade 2 sista tätt, vilket gjorde att allt hände i turbofart, speciellt med turboMellan men ändå, ni fattar.

Annars då? Mellan börjar visa tendenser till biverkningar såsom sömnlöshet och aptitlöshet. Jag ger henne några dagar men aptiten måste upp, hon väger bara tunna 26,5 till sina 134 cm, det är alltså ca 5 kg per centimeter, ni kan ana hur spetig hon är. Sömnlösheten kommer vid läggdags, hon ligger tyst och vrider och vänder sig, igår släckte hon lampan 21:00, jag tror hon somnade ca 23:30, det är alltså 2½ timme i vridandets värld. Mörka ringar under ögonen, ingen ork eller lust just nu.
Några dagar som sagt, sen måste vi bryta.

Just det, andra interjuven för nya jobbet imorgon. Wish me luck.

Inga kommentarer: