torsdag 31 januari 2008

Tonårsbonding.

Jag tog Stora och traskade ut i den ruggiga kvällen igår. Med toppluvor och handskar på för fan vad kallt det var. Första 5 minuterna gick vi bara tysta brevid varandra.
Det är svårt att vara arg och prata och gå samtidigt.
Istället segade vi oss uppför backarna. Svängde förbi mormor för att titta på nya valpen, en Leonberger.
Sen stretade vi vidare.
Och någonstans mellan gatlyktorna började trevande samtal om mål i livet, motivation, besvikelse och tröstlöshet.
För det finns inget som tonårsångest. Inget kan gräva så djupt inom en som okunskapen, ovisshheten och skräckscenariorna.
Det enda man egentligen är bra på i den åldern, är att vara negativ och pessimistisk.

Stora har aldrig fastnat för någon sport. När alla andra började med fotboll, handboll, hockey eller basket, låg han hemma med barnreumatism och knaprade cellgifter och smärtstillande.
Stora är duktig på datorer, pratar och skriver flytande engelska och gillar musik, läser sångtexter och analyserar.
Han är soft helt enkelt. Jävligt duktig på att teckna. Har en skarp humor och är egentligen väldigt lugn.

Så vi pratar.
Om målet som blir en skateboard i vår, en shysst sådan, ingen leksak, utan en riktig. Om man sköter veckorna i skolan med närvaro, läxor och prov, får man betalt. Av oss. Sen har man en skateboard. Det gillade han.
Vi diskuterade om att han ska jobba en vecka på en lantgård som svågern driver. Det gillade han inte. Men gick med på att prova en vecka och sedan diskutera fortsättning. Alltså, nu pratar vi sommarlov.
Vi pratade om graffiti, han undrar, vill veta, vad tycker jag? Han är intresserad, vi vrider på argumenten. Jag håller med om att det är konst och att graffiti visst kan pryda fula betongväggar. Han ler. Vi är på samma nivå.
Han tänker snabbt och glömmer ibland att säga alla orden i huvudet. Precis som jag.
På kvällen visar han mig var han laddar ner musik från nätet. Jag blir så lycklig, laddar ner 3 skivor i ren extas.
Vi bondar lite där och då, han och jag.

Imorse packade han sina gympakläder, inklusive duschsaker. Ställde påsen vid skorna och tog den med sig. Jag sa ingenting.

Inga kommentarer: