måndag 14 januari 2008

Skugge vs Mia

Linda Skugge (nej, jag vägrar länka till hennes blogg) skriver krönika om Mia S (vars blogg ni hittar till höger), om hur hon är beroende av Mia, hur braaa Mia är o bla bla bla.
Och det är ju inte så konstigt för där Skugge förmanar och predikar och bannar och rasar så lägger Mia fram så varligt och mjukt, alla vardagens skitgöra. Och där Skugge bara får en att känna sig värdelös och missanpassad i det stora hela, lyckas Mia få en att känna
fan vad jag är bra, jag duger som jag är.

Skugge rasar på om att SÅ HÄR SKA MAN GÖRA och GÖR MAN INTE SÅ HÄR ÄR MAN TOTALT PUCKAD I HUVVET och jag undrar som alltid att vem fan gav Skugge rätt att diktera livsreglerna? Varför, varför kan hon aldrig visa minsta lilla ödmjukhet mot andra, de som inte gör som hon men som får det att funka ändå?

Mia, hon berättar med mjuk röst (inbillar jag mig, hon skriver ju liksom) och frågar, av intresse, att hur gör ni? Hur känner ni för det ena och det andra och VAD HÄFTIGT att det finns så många sätt och LIVSÖDEN som är sjumilakliv ifrån varandra men som ÄNDÅ gör folk lyckliga!!??

Det känns som om Skugge hissar Mia bara för att majoriteten lööövs Mia och hon vill för all del inte lämnas utanför. Eller nedanför. I populäritet.
Eller så avundas hon Mia för att hon kan det som Skugge inte kan.
Vara medmänsklig.

1 kommentar:

Ottiliana sa...

Håller helt med dig! SKugge är en obehaglig åsiktsmaskin som basunerar ut hur folk skall vara, hur " riktiga mammor" skall vara. Välkommen till verkligheten Skugge alla har inte balla jobb som man kan sköta hemifrån så man kan var mer med sina barn. Allt handlar inte bara om hur man prioriterar sin tid.
Mia däremot vill man ju bara ta hand om som en vän. Hon är så rak o ödmjuk. Undrar hur länge hon orkar blogga så som hon gör? Både frekvensen o uppriktigheten måste vara ansträngande.